Kasvoton, Bar 10, beginning 26 July 2023
Bar 10, Fleminginkatu 10, Helsinki
Art Exhibition: starting from 26 July
In these monochromatic ink paintings the images of women, figures from history of cinema and portraits of the artist hover around. These women appear to float in a formless swirl, somewhere, inbetween spaces.
- ARTIST: Taru Liikanen
- EXHIBITION HELD: 7 / 2023
- TECHNIQUE: Ink on paper
- EXHIBITION SIZE: 25 pieces
I´ve been painting famous faces. Iconic leading ladies of Finnish cinema Ansa Ikonen and Regina Linnanheimo with their larger than life facial expressions. I´ve used references from different films, films directed by Teuvo Tulio starring Regina Linnanheimo, Ansa Ikonen´s performance in Vaivaisukon morsian (“Paupers bride”, 1944). Also other familiar faces form the history of cinema appear.
We cannot see the reason for these larger than life expressions. What are they reacting to? This detachment makes you focus more on the expressions themself. On what is happening inside.
At the same time something lurks underneath these faces. Something or someone, a formless being, is trying on different faces.
SUOMEKSI
Kasvoton
Monokromaattisissa mustemaalauksissa elokuvien naisenkasvoiset hahmot ja toisaalta taiteilijan omakuvat häilyvät jossakin maailmojen välillä.
Kotimaisen elokuvan historiasta tutut, ikoniset kasvot, Ansa Ikonen ja Regina Linnanheimo ovat voimakkaiden kokemusten keskellä, tunteen pauloissa, intohimon vallassa... Tunneilmaisun irrottaminen tapahtumakontekstista, syistä ja seurauksista keskittää huomion sisäiseen kokemukseen.
Samaan aikaan maalausten joukossa liikkuu jokin kasvoton. Kasvot ovat pintaa, jonka alla se lymyää. Se sovittaa, naamioituu, pukee ja riisuu erilaisia naisenkasvoja ylleen.
Maalausten lähtökohtina ovat olleet muun muassa Teuvo Tulion ja Regina Linnanheimon elokuvat, Ansa Ikosen roolityö elokuvassa Vaivaisukon morsian (1940) ja ranskalainen kauhuelokuvaklassikko Silmät ilman kasvoja (Les Yeux sans visage, 1960). Mukana on muitakin naamioituneita elokuvatähtiä.
Tutkin elokuvien naishahmojen representaatiota maalaamalla - pysäytyskuvien kautta. Menetelmäni on sukeltaa elokuvan sisälle ja sijoittaa itseni sinne. Maalaaminen on minulle elokuvatutkimuksen väline, jonka avulla kartutan uutta tietoa. Näitä teoksia maalatessani tutkin pysäytyskuvien ilmeitä myös omilla kasvoillani, lopulta omatkin kasvoni päätyivät elokuvakasvojen joukkoon, ja elokuvatutkimuksestani tuli myös sukellus omien kasvojeni taakse.